W dniu 10.06.2023 do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rajgrodzie zjechały zabytkowe pojazdy w ramach 19. Podlaskiego Rajdu Moto Retro. Rajgród nie był przypadkowym przystankiem tego wydarzenia, albowiem uczestnicy zlotu byli zakwaterowani w Ośrodku Wypoczynkowo-Szkoleniowym Energetyk w tym samym miasteczku.
Tegoroczna edycja rajdu rozpoczęła się w Boże Ciało, 8.06.2023 r. Nie zabrakło takich perełek jak np. produkowany w latach 1981-1983 DeLorean DMC-12 znany z filmu pt. „Powrót do Przyszłości”, a także milicyjny żółty Fiat 125p, Polonez, Skoda 105, Jaguar, stary autobus Mercedes oraz bodajże Ford Model T. Nie zabrakło też marek takich jak BMW, Opel, Fiat, Citroen czy Saab
– dołączali do nas lokalni mieszkańcy ze swoimi zabytkami (nie tylko zapisane osoby na liście startowej – przyp. red.), w związku z czym liczba aut w kolumnie była zmienna. – mówi przedstawiciel Stowarzyszenia Moto Retro – Mogę jedynie powiedzieć, że zapisanych było 115 osób i 60 aut.
Następnego dnia uczestnicy Rajdu wyjechali do grajewskiego Centrum Tradycji Mleczarstwa – Muzeum Mleka oraz Grajewską Izbę Historyczną, następnego dnia pojazdy wyjechały do Olecka, następnie do Muzeum Motoryzacji w Białej Oleckiej. Wracając z Mazur, uczestnicy zatrzymali się na chwilę przy ul. Stanki, gdzie każdy chętny mógł obejrzeć uczestników Zlotu. Podczas tego pokazu została przedstawiona m.in. historia zabytkowej motoryzacji oraz zasady przyznawania samochodom „żółtych tablic”.
Samochód, który ma min. 30 lat, a jego produkcja zakończyła się przy najmniej 15 lat temu, ma 75% lub więcej oryginalnych części oraz posiada orzeczenie rzeczoznawcy samochodowego uprawnionego do opisywania samochodów zabytkowych oraz pozytywną opinię Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków może otrzymać żółte tablice uprawniające m.in. do wykupowania krótszego terminu ubezpieczenia OC, np. na okres danego eventu. Taki samochód posiada również bezterminowe badanie techniczne, więc odpada coroczna wizyta w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Są też utrudnienia. W przypadku zmiany właściciela, należy powiadomić Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Do napraw pojazdu też jest wymagana zgoda WKZ.
Organizatorzy dziękują Panu Marszałkowi Województwa Podlaskiego oraz wszystkim Partnerom i Sponsorom, tj. m. in. Lotto, Podlaskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu, Polskiemu Związkowi Motorowemu, Muzeum Motoryzacji w Białej Oleckiej, Hotelowi Balton w Grajewie, firmie ZEMAX Białystok, Polcar, Tent Grupa oraz Ośrodkowi Wypoczynkowo-Szkoleniowemu Energetyk. Organizatorem eventu było Stowarzyszenie Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki „Moto Retro” prowadzące w Białymstoku Muzeum „na Węglowej”.
Zdjęcia z pokazu w Rajgrodzie: https://fotodabrowski.eu/index.php?/category/190