Pól roku temu podjąłem temat braku podpisu prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego pod ustawą Ordynacja Podatkowa z 1997 roku. Wywodziłem w nim, że takiego podpisu nie ma, a więc ustawa nie może obowiązywać.  Film możecie zobaczyć na naszym kanale Youtube. Do dziś nie udało mi się uzyskać wglądu do tego dokumentu. Poniżej prawnie zawoalowana odmowa wglądu jaką dostałem z Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej:

Szanowny Panie Redaktorze,

odpowiadając na pytania prasowe zawarte w korespondencji z dnia 29 grudnia 2024 r., Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej informuje, że zgodnie z art. 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 1914), w zakresie prawa dostępu prasy do informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902). Jednocześnie informujemy, że nie jest możliwe zrealizowanie przez Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana żądań, ponieważ dokument, o którym mowa w korespondencji, może znajdować się w zasobie archiwalnym Archiwum Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i może podlegać udostępnieniu w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).

Wskazać przy tym należy, art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, iż przepisy tej ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądów administracyjnych, szczególne unormowania, o jakich mowa w ww. przepisie, zawiera m.in. ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, w zakresie w jakim normują dostęp do informacji przechowywanych w archiwach państwowych lub archiwach wyodrębnionych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 września 2016 r., sygn. akt I OSK 371/15, LEX nr 2178734). W konsekwencji, normy szczególne zawarte w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach będą miały zastosowane do żądania udostępnienia materiałów dokumentów zawierających informacje publiczne znajdujących się w archiwach.

Jednocześnie informujemy, że szczegółowe zasady udostępniania materiałów archiwalnych z Archiwum Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezydenta RP pod adresem: http://www.prezydent.pl/bip/archiwum-prezydenta-rp/.

Z wyrazami szacunku

BIURO PRASOWE
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Krakowskie Przedmieście 46/48, 00-325 Warszawa
tel. +48 22 695 10 70
e-mail bp@prezydent.pl

…………………….

Prawda, że sprytna odpowiedź. Na zasadzie mam, ale nie dam i co mi zrobisz.

Dlaczego jest to tak ważny dokument?

Ordynacja podatkowa to jeden z kluczowych aktów prawnych regulujących system podatkowy w naszym kraju. Jest to zbiór przepisów dotyczących praw i obowiązków tzw. podatników, procedur podatkowych oraz kompetencji organów skarbowych. Wszystko na to wskazuje, że w 1997 roku  prezydent nie podpisał uchwalonej ustawy, co wywołuje liczne wątpliwości co do jej obowiązywania oraz konsekwencji prawnych!

Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli który powstał w 2023 roku, spowodował że pojawiły się nowe narzędzia do monitorowania tego typu sytuacji oraz oceny ich wpływu na stabilność państwa i prawa podatkowego.  UCIDK ujawnia na swojej stronie w oświadczeniu pokontrolnym nr 8, iż wszystkie ustawy są nieważne, a więc i „Ordynacja Podatkowa”!

Istotnym aspektem tej sprawy jest nie tylko podpis prezydenta, a właściwie jego brak pod ustawą, ale i rola Trybunału Konstytucyjnego, który według niektórych koncepcji prawnych, powinien zatwierdzać zgodność Ordynacji podatkowej z Konstytucją, zanim trafi ona do podpisania.

Powyżej najnowsze wideo na temat ordynacji podatkowej. 

Konsekwencje prawne braku podpisu

Brak podpisu prezydenta pod Ordynacją podatkową z 1997 roku skutkuje szeregiem problemów prawnych, które mają istotne znaczenie zarówno dla podatników, jak i organów skarbowych:

  1. Wątpliwości co do obowiązywania przepisów

    • W świetle zasad legislacyjnych akt prawny, który nie uzyskał podpisu prezydenta, nie może wejść w życie.
    • W przypadku Ordynacji podatkowej oznaczało to, że przepisy podatkowe mogły nie mieć podstawy prawnej, co może rodzić chaos interpretacyjny.
  2. Problemy z egzekwowaniem podatków

    • Brak obowiązującego aktu prawnego może prowadzić do zakwestionowania legalności działań organów podatkowych.
    • Podatnicy mogą podważać decyzje administracyjne, twierdząc, że zostały wydane bez podstawy prawnej.

 Trybunał Konstytucyjny powinien odgrywać bardziej aktywną rolę na etapie przed podpisaniem ustawy przez prezydenta. Obowiązkowa kontrola konstytucyjności przed wejściem w życie przepisów podatkowych mogłaby:

  • Zapewnić zgodność z Konstytucją RP – ograniczając późniejsze wątpliwości i potencjalne skargi obywateli.
  • Wzmocnić stabilność systemu podatkowego – unikanie sytuacji, w których kluczowe przepisy mogą zostać podważone.

Taka zmiana wymagałaby reformy procesu legislacyjnego i większego zaangażowania Trybunału Konstytucyjnego jako organu kontrolnego przed ostatecznym zatwierdzeniem prawa.

Rola Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli

Legalizacja Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli w 2023 roku otworzyła nowe możliwości w zakresie nadzoru nad procesem legislacyjnym i prawidłowością funkcjonowania organów państwa. W kontekście braku podpisu prezydenta pod Ordynacją podatkową, Urząd ten mógłby:

  • Monitorować proces legislacyjny w celu wykrywania i zapobiegania podobnym sytuacjom w przyszłości.
  • Ocenić skutki prawne i podatkowe wynikające z niepodpisania ustawy, wskazując na ewentualne luki w prawie.
  • Inicjować działania naprawcze, np. poprzez rekomendacje legislacyjne lub skierowanie sprawy do odpowiednich instytucji.

Działalność UCIDK zwiększa transparentność systemu prawnego i podatkowego, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania demokracji.

Jakie z tego należy wyciągnąć wnioski

Brak podpisu prezydenta pod Ordynacją podatkową w 1997 roku pokazał, jak kluczową rolę odgrywa ścisłe przestrzeganie procedur legislacyjnych. Tego rodzaju sytuacje mogą prowadzić do chaosu prawnego, podważania decyzji administracyjnych i konieczności interwencji sądów oraz ustawodawcy. Obowiązkowa kontrola konstytucyjności przez Trybunał Konstytucyjny przed podpisaniem ustawy mogłaby skutecznie zapobiegać tego rodzaju problemom, zwiększając stabilność prawa podatkowego. Dzięki istnieniu Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli możliwe jest także skuteczniejsze monitorowanie procesu legislacyjnego, co powinno być priorytetem w demokratycznym państwie prawa.

Porosa Jacek

Poniżej część pierwsza na temat Ordynacji Podatkowej